Lansarile De Cryptomonede. Poti Deveni Milionar Sau Este Doar Un Mit?
Lansările de cryptomonede - singurul loc din lumea crypto în care se pot înregistra mai multe x-uri atât pe plus, cât și pe minus. De ce sunt periculoase și de ce trebuie evitate dacă nu știm despre ce e vorba?
Când o monedă se listează pe un anumit exchange, cel ce alege prețul cu care se lansează moneda respectivă este adesea cel ce a creat-o. În majoritatea cazurilor (existând evident și câteva exceptii), monedele sunt listate cu un preț mult prea mare și sunt imediat urmate de o corecție sănătoasă. Un exemplu elocvent este moneda Internet Computer (ICP). Prețul de lansare a fost 363 de dolari, iar în prezent se află undeva pe la 40 $.
Imediat după lansare, prețul a urcat în termen de câteva ore până la 890$ (însemnând o creștere exponențială de 145%, față de prețul de lansare), iar în doar câteva săptămâni a ajuns la valoarea de aproximativ 40$. După cum observăm și în grafic, ICP se află la peste 83 de procente sub prețul lansării si la peste 93% de la valoarea ATH. Dacă ar ajunge iar la prețul lansării, ar înregistra o creștere de 1000% (10x), iar dacă ar mai ajunge la ATH, ar însemna o incredibilă creștere de 2500% (25x). În aceeași categorie se află multe alte exemple, însă există ca peste tot excepții. Una dintre ele este Elrond (EGLD), care a crescut de la 7$, stând într-o perioadă de acumulare de câteva săptămâni, la valoarea ATH de 550$, în prezent tranzacționându-se în jurul valorii de 200$.
Există extrem de multe persoane care se încadrează în categoria "novici" care nu știu exact ce fac cu banii lor și investesc sus la lansări de monede. Multe persoane au investit în ICP când a fost 890$, iar acum sunt pe minus cu 95%. Imaginați-vă că aveați investiți 1000 lei, iar acum mai aveți doar 50. Nu e tocmai placut, nu?
Evident, există și multi norocoși care prind prețuri de lansare trăsnet și reușesc să facă câteva x-uri în doar câteva minute, dar acele cazuri sunt rare și implică noroc în proporție de 99%, pentru ca nu există un istoric al monedei pe care să faci o analiză.
Dacă din nefericire te numeri printre cei care au investit foarte sus într-o moneda, la lansarea acesteia, ai doar două opțiuni. Prima este să infrunți bărbătește pierderea, deși este una foarte mare, însă vei știi pe vitor să nu mai faci asta. Cea de a doua este metoda Dollar Cost Average sau DCA, ce presupune să mai cumperi, prețul făcând o medie mai bună (această metodă o aplicăm doar dacă ai încredere în proiectul respectiv). Exemplificat pe ICP sună cam asa: Am cumpărat o bucată la lansare la 360 $ și o bucată acum, la 40$. Asta înseamnă că avem 2 monede cumpărate la un preț mediu de 200$ (360 + 40/2). Pentru a fi în profit, trebuie să trecem de valoarea de 200$/bucată, nu 360$, cum a fost inițial. Cu cât cumpărăm mai jos, cu atăt media prețului scade mai tare și noi suntem mai aproape de a face profit. Cu cât cumpărăm o cantitate mai mare de monede la un preț mai scăzut de cel inițial, cu atât media scade mai tare, iar noi ne apropiem de un preț mediu de achiziție în preajma celui actual.
Așadar, dacă nu știm despre ce e vorba la lansare, ar fi indicat să lăsăm moneda câtva timp, ca să îșî facă un istoric și să incepem să o tranzacționăm abia după. Profitabilitatea pe termen lung are importanță net superioară față de adrenalina pe moment, trăită la lansarea unei monede (și tristețea de după dacă nu intrăm bine). Expresia "high risk, high reward" sună bine, dar în majoritatea cazurilor riscul bate reward-ul.